مبانی، ظرفیتها و محدودیتهای علم اقتصاد اسلامی به مثابه علم بومی
نویسنده
چکیده مقاله:
درباره ملاک اسلامیت علم اقتصاد، دو رویکرد اساسی وجود دارد. رویکرد نخست، بر آن است که اقتصاد اسلامی معرفتی است که تمام هویت دانشی خود را از منابع معتبر شناخت از نظر اسلام کسب میکند. رویکرد دوم بر آن است که اسلام به عنوان یک نظامی از ارزشها، باورها، هنجارها، آداب، سنن و انباشت تجربه زیست مسلمانی با ساختن بوم، فرهنگ و جامعه اسلامی، ماهیت موضوع و پژوهشگر را در قلمرو پژوهشهای اقتصادی به واقعیتی مصنوع و برساخته خود تبدیل میکند؛ در نتیجه، دانشِ محصول توصیف و تبیین واقعیتهای اقتصادی چنین جامعهای، اسلامی خواهد بود. مقاله پیش رو ظرفیتها و محدودیتهای رویکرد دوم را که شهید صدر; نیز در همین چارچوب علم اقتصاد اسلامی را تحققپذیر میداند نشان خواهد داد. مقاله پیش رو ابتدا اثر فرهنگ بر علم اقتصاد را در چارچوب نظری مکتب اقتصادی نئوکلاسیک و نهادگرایی نشان میدهد. برای رسیدن به این منظور میکوشد تا از دو دید اساسی آفرینش فاعل شناسایی یا نظریهپرداز اقتصادی و نیز موضوع شناسایی یعنی انسان و جامعه، اثر تفاوتهای فرهنگی را بر کلیت دانش اقتصاد نشان دهد. یک دیدگاه بر آن است که تفاوتهای فاعل و موضوع شناخت اقتصادی در قلمرو جامعه و فرهنگ اسلامی با فرهنگ و جامعه ملحوظ در دانش اقتصاد متعارف به حدی است که باید در جامعه اسلامی دانشی متفاوت پدید آید. مقاله پیش رو مبانی، دلایل و نتیجههای این رویکرد را بررسی و نقد میکند.
منابع مشابه
مبانی، ظرفیت ها و محدودیت های علم اقتصاد اسلامی به مثابه علم بومی
درباره ملاک اسلامیت علم اقتصاد، دو رویکرد اساسی وجود دارد. رویکرد نخست، بر آن است که اقتصاد اسلامی معرفتی است که تمام هویت دانشی خود را از منابع معتبر شناخت از نظر اسلام کسب می کند. رویکرد دوم بر آن است که اسلام به عنوان یک نظامی از ارزش ها، باورها، هنجارها، آداب، سنن و انباشت تجربه زیست مسلمانی با ساختن بوم، فرهنگ و جامعه اسلامی ، ماهیت موضوع و پژوهشگر را در قلمرو پژوهش های اقتصادی به واقعیتی ...
متن کاملاقتصاد اسلامی به مثابه علم اجتماعی (*)
با توجه به این که درباره بعد روش شناسانه اقتصاد اسلامی تاکنون نوشتههای زیادی به رشته تحریر در نیامده است، لازم استبه مناسبت ترجمه مقاله حاضر، مقدماتی درباره روششناسی علم اقتصاد بیان شود. انجام این امر از دو جنبه و با توجه به دوگونه پیوند اسلامی و علمی در زمینه اقتصاد دارای اهمیت است: اول از جنبه توجه کلی به اقتصاد اسلامی و زمینهها و منابع و تلاشهای صورت گرفته در این قلمرو، و دوم، بحث علمی ب...
متن کاملامکانات و محدودیتهای فرهنگگرایی برای ایجاد یک علم بومی
جامعهشناسی فرهنگی و مطالعات فرهنگی به عنوان دو نمایندۀفرهنگگرایی، با مبانی مورد ادّعای خود، دیگر به لحاظ محتوایی و روششناسی نمیتوانند از الگوهای پیشین در تحقیق، مانند اصل یکسانی و تعمیمپذیری استفاده کنند. آنها نیازمند بستر روشی جدیدیاندکه به نحو قابل توجهی با نظام اندیشهای مورد نظر داعیهداران علم بومی ارتباط مییابد. از سوی دیگر، آنها با ایجاد موانعی برای علم، مانند ضعف در گزینشگری و تح...
متن کاملعلم اقتصاد و اقتصاد اسلامی
در اواسط قرن نوزدهم در غرب دیدگاه عمومی از «فلسفه علم» عبارت بود از استدلال منطقی از حقایق مشهود و تعمیم آنها. ارزیابی دوبارۀ دیدگاه مزبور در اوایل قرن بیستم، «فرضیۀ روش قیاس مبنی بر استدلال علمی» را مورد توجه قرار داد. در متدولوژی علم عصر جدید « تز ابطال پذیری» نقش مهمی ایفا نمود و بدنسان، علم آن بخش از قضیۀ تلفیقی دربارۀ دنیای واقعی تلقی شده است که الاصول بتواند به وسیلۀ مشاهدات تجربی ابطال گ...
متن کاملاطلاعات به مثابه علم
نوشتار حاضر به دنبال بررسی ایده «علمیبودن یا امکان مطالعه علمی اطلاعات» است. نویسنده در پاسخ به پرسش پژوهش، با طرح دو فرضیه تشابه روششناختی اطلاعات و علم و همسانی هستیشناختی این دو، مدعی علمیبودن فرایند تولید شناخت اطلاعاتی و همچنین، اشتراک ویژگیهای هستیشناختی شناخت علمی و شناخت اطلاعاتی است. نویسنده در پایان مقاله بر آن است که علمیبودن یا نبودن اطلاعات، بدون توجه دانشگاهیان به آن در پژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 58
صفحات 5- 32
تاریخ انتشار 2015-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023